EU schválilo MICA krypto pravidlá!
Ciele MiCA – čo sa snaží EÚ dosiahnuť?
Hlavnými cieľmi EÚ pre MiCA, odvodené z vyššie uvedených hnacích síl, boli a stále sú:
- ochrana spotrebiteľov, ktorí nakupujú kryptomeny alebo využívajú služby kryptografických aktív, aby sa predišlo najhorším excesom, ktoré sa vyskytli počas ICO šialenstva v rokoch 2017/18 (a nedávno v roku 2022),
- vytvorenie regulačnej harmonizácie, odstránenie medzier v regulačnej arbitráži a umožnenie spoločnostiam pôsobiť na úrovni celej EÚ bez potreby 27 rôznych licencií a orgánov dohľadu,
- vytvorenie právnej istoty pre spoločnosti a inštitúcie pri vstupe do priestoru s jasným súborom pravidiel pre rôzne služby (vydávanie tokenov, výmena, úschova atď.), čo umožňuje spravodlivú hospodársku súťaž a inovácie,
- prevzatie vedúcej úlohy v oblasti globálnej regulácie kryptomien, zdvojnásobenie svojej ambície ovplyvniť technologické a ekonomické inovácie prostredníctvom včasných a komplexných politických rámcov.
Pravidlá MiCA – čo platí MiCA pre kryptopodniky?
Možno by bolo najjednoduchšie začať tým, že uvedieme, čo MiCA nepokrýva. MiCA sa nevzťahuje na Európsku centrálnu banku (ECB), národné centrálne banky, Európsku investičnú banku, Európsky nástroj finančnej stability, Európsky mechanizmus pre stabilitu a verejné medzinárodné organizácie. Nezahŕňa podrobné pravidlá boja proti praniu špinavých peňazí pre kryptopodniky, o ktorých sa v súčasnosti diskutuje v rámci AMLR alebo ktoré už boli dokončené v rámci TFR , implementáciu pravidiel cestovania FATF EÚ dnes formálne prijal aj Európsky parlament. Pamätáte si na diskusie o de-facto zákaze „nehostovaných peňaženiek“? To bol TFR, nie MiCA.
MiCA sa ďalej nevzťahuje na krypto aktíva (alebo služby krypto aktív), ktoré sa považujú za cenné papiere, aby sa predišlo duplicite rámcov. Na tieto služby súvisiace s tokenizovanými cennými papiermi sa vzťahuje MiFID a pre tých, ktorí si chcú vyskúšať obchodovanie s cennými papiermi a vysporiadanie na blockchainoch, EÚ prijala „ pilotný režim DLT “, ktorý sa oficiálne spustil v marci 2023. MiCA sa napokon nevzťahuje na vklady, ako sú definované v smernici EÚ o systémoch ochrany vkladov.
To znamená, že MiCA pokrýva v podstate všetky formy ponuky tokenov, vydávanie stablecoinov, služby krypto aktív, ako je výmena a úschova, plus nové pravidlá zneužívania trhu pre celý priestor. Na rozdiel od USA, kde sa o bankovke za stablecoiny a o účte pre operátorov centralizovaného trhu rokuje oddelene, sa EÚ rozhodla začleniť tieto pojmy pod rovnaký regulačný dáždnik.
Alebo, aby sme parafrázovali Tolkienove slová: „Jedno nariadenie, ktoré ich všetkých ovláda, jedno nariadenie ich nájde, jedno nariadenie, ktoré ich všetkých privedie a v temnote ich zviaže.“
Taxonómia aktív
Krypto aktívum je „digitálna reprezentácia hodnoty alebo práva, ktoré možno prenášať a uchovávať elektronicky pomocou distribuovanej účtovnej knihy alebo podobnej technológie“. Väčšina krypto-aktív by mala spadať do tejto kategórie „catch-all“, vrátane bitcoinov a éterov.
Úžitkový token je podtypom kryptoaktív, „ktoré sú určené len na poskytovanie prístupu k tovaru alebo službe dodávanej jeho vydavateľom“. Na vydávanie pomocných tokenov sú menšie požiadavky, ale neočakávam, že by do tejto kategórie spadali mnohé.
Token s odkazom na aktívum (ART) je token, ktorého cieľom je stabilizovať svoju hodnotu referencovaním/naviazaním na kôš mien, komodít, kryptoaktív alebo iných aktív s jednou nefiat menou. Táto kategória bola vytvorená s ohľadom na pôvodnú mincu Libra 1.0, ktorá pripútala svoju hodnotu ku košu fiat mien MMF so špeciálnymi právami na čerpanie.
Token elektronických peňazí (EMT) má za cieľ stabilizovať svoju hodnotu odkazovaním na hodnotu jednej fiat meny, napríklad USDC, USDT, BUSD alebo EUROC. Tento koncept a väčšina jeho požiadaviek vyplýva z existujúceho regulačného konceptu elektronických peňazí v EÚ.
Pre ART a EMT zavádza MiCA pojem „významnosť“. Významné ART a EMT sú tokeny, ktoré dosahujú určité prahy prijatia a musia spĺňať vyššie požiadavky na obozretnosť, riadenie a likviditu. Ak sú splnené tri z nasledujúcich kritérií (ktoré budú ďalej špecifikované orgánmi dohľadu EÚ), ART a EMT sa považujú za významné:
- > 10 miliónov držiteľov,
- > 5 miliárd eur trhová kapitalizácia,
- či je počet a hodnota transakcií za deň vyššia ako 2,5 milióna, respektíve 500 miliónov eur,
- či je emitent určený ako strážca podľa zákona o digitálnych trhoch,
- či sa emitent považuje za významného v medzinárodnom meradle, vrátane použitia tokenu na platby a prevody,
- miera, do akej je token prepojený s finančným systémom,
- či emitenti ponúkajú ďalšie služby ART, EMT alebo kryptoaktív.
NFT
Klasifikácia NFT v rámci legislatívy MiCA bohužiaľ nie je 100% jasná. Zatiaľ čo čl. 2(3) a súvisiaceho odôvodnenia 10 naznačujú, že NFT by mali zostať mimo rozsahu MiCA, odôvodnenie 11 uvádza, že ak sú NFT vydané vo „veľkej sérii alebo zbierke“, možno ich považovať za skutočne NIE sú nezameniteľné, čo znamená ich vydávanie a ďalšie služby postavené na vrchole (napr. trh NFT) by mohli podliehať požiadavkám MiCA.
Slonia otázka v miestnosti pre všetkých nadšencov NFT samozrejme znie: Bude štandardná kolekcia 10 000 NFT profilových obrázkov dozorcami vnímaná ako vydaná „vo veľkej sérii alebo kolekcii“?
Zdá sa rozumné predpokladať, že by to znamenalo, že veľké časti súčasného trhu NFT by skutočne skončili v pôsobnosti MiCA cez tieto zadné vrátka. Emitenti zbierok NFT by boli povinní dodržiavať požiadavky na zverejňovanie a dodržiavanie predpisov určené pre emitentov finančných nástrojov (uvedené nižšie). Rovnaký osud by mohol postihnúť aj staviteľov trhovísk NFT zberu, správcov alebo agregátorov, ktorí by sa mohli považovať za poskytovateľov služieb kryptoaktív MiCA. Vynárajú sa zaujímavé otázky technologickej neutrality, napríklad keď zbierky NFT predstavujúce lístky na koncerty alebo zvukové súbory v albume možno považovať za regulované finančné nástroje podľa MiCA v tokenovej forme, ale nie v ich analógových a existujúcich digitálnych verziách. Pri pohľade do budúcnosti môžu budúce usmernenia orgánov dohľadu EÚ poskytnúť emitentom a podnikom NFT väčšiu právnu jasnosť v súvislosti s odôvodnením 11, ale obávam sa, že odlišné interpretácie vnútroštátnych orgánov dohľadu povedú v blízkej budúcnosti k právnej neistote pre mnohých tvorcov NFT a firiem. Zatiaľ čo cieľ vytvorenia regulačnej jasnosti je vo väčšine oblastí v kryptopriemysle na dosah, zaobchádzanie s NFT pravdepodobne nie je jedným z nich.
Požiadavky na emitentov kryptoaktív
Emitenti („Ponúkatelia“) kryptoaktív (s výnimkami pre úžitkové tokeny a kryptoaktíva malého rozsahu) musia vypracovať podrobnú bielu knihu so všetkými relevantnými informáciami o projekte, emitentovi, súvisiacich rizikách a použitej technológii. , ekonomický dizajn tokenu a vplyv konsenzuálneho mechanizmu tokenu na životné prostredie (tento posledný komponent je pozostatkovým kompromisom novely o zákaze obchodovania s overovacími tokenmi úplne, ktorý bol zmarený tenkou väčšinou v r . výbor ECON Európskeho parlamentu).
Emitenti kryptoaktív musia o svojej bielej knihe informovať príslušný vnútroštátny orgán (napr. BaFin v Nemecku) najmenej 20 dní pred jej zverejnením. MiCA nevyžaduje jeho výslovný súhlas. Úrad však môže zakázať vydávanie kryptoaktív. Okrem štandardných povinností konať čestne, spravodlivo a profesionálne, zverejňovať konflikty záujmov alebo robiť marketingovú komunikáciu jasne identifikovateľnou, jedno zaujímavé ustanovenie v MiCA ponúka maloobchodným držiteľom, ktorí sa podieľali na tokene, právo na odstúpenie od zmluvy (bez účtovania poplatkov) v rámci 14 kalendárnych dní. Bude zaujímavé sledovať, ako sa to podarí v praxi. Dozorné orgány EÚ v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov stanovia presné podrobnosti o zverejnení a vzory bielej knihy.
Celkovo sa tieto primárne požiadavky na zverejňovanie informácií pre emitentov kryptoaktív zdajú rozumné a primerané a pre väčšinu projektov nepredstavujú neprekonateľnú výzvu. Ak bude regulačná neistota v USA pokračovať, najmä pokiaľ ide o uplatniteľnosť zákona o cenných papieroch na tokeny, je možné si predstaviť, že veľa tímov sa rozhodne spustiť svoje tokeny podľa tohto nového rámca mimo EÚ.
Požiadavky na vydavateľov tokenov s odkazom na aktíva (ART)
Na rozdiel od „štandardných“ kryptoaktív si zverejnenie bielej knihy ART vyžaduje výslovné predchádzajúce schválenie príslušným vnútroštátnym orgánom. Subjekt, ktorý vydáva ART, musí byť zaregistrovaný v EÚ, musí spĺňať určité požiadavky na obozretné „vlastné zdroje“ (2 % dodávky ART), spĺňať štandardy správy rezerv (s ohľadom na segregáciu, úschovu, investície atď.) a musí mať ukončené a plány riešenia krízových situácií. Ako už bolo spomenuté, na „významných“ emitentov ART sa budú vzťahovať ešte vyššie štandardy (ako sú 3 % vlastných zdrojov plus dodatočné požiadavky na interoperabilitu, likviditu a správu). A čo viac, za dohľad nad týmito subjektmi bude zodpovedný Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA), a nie národné finančné orgány.
Požiadavky na vydavateľov tokenov elektronických peňazí (EMT)
Len regulované inštitúcie elektronických peňazí (EMI) alebo úverové inštitúcie budú môcť vydávať tokeny elektronických peňazí v EÚ. Na rozdiel od emitentov ART musí byť príslušný orgán informovaný iba o bielej knihe EMT. Tokeny elektronických peňazí majú prísne povinnosti spätného odkúpenia, je zakázané udeľovať úroky držiteľom EMT (rovnaké pre existujúce EMI) a celkovo majú podobné požiadavky na „vlastný fond“ (2 % ponuky) a správu rezerv (napr. iba investície do vysokých sú povolené kvalitné likvidné aktíva) ako emitenti ART. Opäť platí, že „významní“ emitenti EMT sú pod dohľadom EBA a musia spĺňať vyššie požiadavky, pokiaľ ide o vlastné zdroje (3 %), interoperabilitu, likviditu, riešenie problémov a správu.
Kapitoly MiCA o ART a EMT tvoria veľkú časť MiCA, a to nie náhodou. Tieto pravidlá boli navrhnuté s jasným politickým mandátom a urobili z legislatívy MiCA možno najrozsiahlejšie celkové dedičstvo Libra/Diem v krypto priestore. Po ukončení Libra/Diem nezostal takmer žiadny pozoruhodný token, ktorý by zapadal do kategórie ART a nebol by som prekvapený, keby sme skončili v podivnom scenári, kde v dohľadnej budúcnosti neexistuje žiadne regulované ART v EÚ.
Záverečné poznámky k ART a EMT
Po prvé, neexistujú žiadne výnimky pre decentralizované alebo algoritmické stablecoiny. Bude zaujímavé sledovať, ako sa projekty za decentralizovanými alebo algoritmickými stablecoinmi pokúsia orientovať sa v budúcom regulačnom prostredí EÚ.
Po druhé, jedno veľmi politické a veľmi diskutované ustanovenie o ART a EMT bez eura sa, žiaľ, dostalo do konečnej verzie: Keď sa pre daný ART alebo EMT bez eura počet a hodnota transakcií za deň spojené s „použitím ako prostriedku výmeny“ je vyšší ako jeden milión a 200 miliónov EUR v rámci eurozóny, emitent musí zastaviť vydávanie tohto tokenu.
Tvorcovia politík EÚ, ktorí konajú najmä v obavách o menovú suverenitu EÚ, odvtedy objasnili, že do rozsahu týchto prahových hodnôt, ktoré budú bližšie špecifikované orgánmi dohľadu EÚ, budú patriť iba platby v reálnom svete, a nie investičné alebo obchodné činnosti. Reálne dôsledky tohto protekcionistického opatrenia, ktoré vyvoláva významné praktické otázky (ako monitorovať atď.), budú väčšinou závisieť od toho, ako prísne sa EBA rozhodne použiť abstraktné znenie.
Požiadavky na poskytovateľov služieb kryptoaktív (CASP)
Rôzne kategórie regulovaných služieb v oblasti krypto-aktív, ktoré MiCA zavádza, ako aj zodpovedajúce požiadavky sú výrazne ovplyvnené smernicou EÚ o trhoch s finančnými nástrojmi (MiFID) zameranou napríklad na investičné firmy, obchodníkov s maklérmi alebo správcov majetku. Ako také firmy regulované MiFID, ktoré ponúkajú služby (napr. obchodníci s cennými papiermi) pre tradičné triedy aktív, nebudú potrebovať ďalšiu licenciu MiCA na podobné krypto služby (krypto maklérstvo). Tieto firmy budú musieť informovať príslušné orgány a preukázať svoje technické schopnosti.
Ostatné spoločnosti, ktoré sa snažia ponúkať jednu z nasledujúcich služieb kryptoaktív, budú musieť získať licenciu ako CASP od jedného z príslušných vnútroštátnych orgánov EÚ.
- úschova a správa kryptoaktív,
- prevádzka platformy na obchodovanie s kryptomenami,
- výmena kryptoaktív za fiat alebo za iné kryptoaktíva,
- umiestnenie kryptoaktív,
- príjem a prenos príkazov na kryptomeny,
- poradenstvo a správa portfólia krypto-aktív.
Všetky tieto CASP budú musieť spĺňať minimálne požiadavky týkajúce sa ich správy, úschovy aktív, vybavovania sťažností, outsourcingu, plánov ukončenia prevádzky, zverejňovania informácií a v neposlednom rade aj prudenciálnych požiadaviek – CASP budú musieť udržiavať stály minimálny kapitál („vlastné zdroje“):
- 150 000 EUR pre obchodné platformy,
- 125 000 EUR pre depozitárov a burzy (makléri),
- a 50 000 EUR pre všetkých ostatných.
Okrem toho má každá funkcia CASP niektoré špecifické regulačné požiadavky, ktoré musia spĺňať, napríklad:
- Depozitári musia zaviesť politiku úschovy, pravidelne komunikovať pozície klientov alebo niesť zodpovednosť za stratené aktíva klientov v dôsledku kybernetických útokov alebo porúch.
- Obchodné platformy musia implementovať systémy odhaľovania a oznamovania zneužívania trhu alebo zverejňovať aktuálne ceny ponuky a dopytu a hĺbku obchodovania.
- Burzy a makléri musia mať nediskriminačné politiky a vykonávať príkazy s najlepším možným výsledkom a za zobrazenú cenu.
- Poradcovia a portfólio manažéri musia posúdiť vhodnosť investícií do krypto-aktív pre svojich klientov na základe tolerancie rizika a znalostí.
Poznámka: Krypto aktíva s inherentnými funkciami anonymizácie („mince na ochranu osobných údajov“ ako Monero, Zcash atď.) môžu byť prijaté na obchodnú platformu len vtedy, ak CASP alebo príslušný regulátor dokáže identifikovať držiteľov tokenov a ich históriu transakcií. Keďže je to de facto nemožné implementovať, očakávam, že kryptoburzy regulované EÚ odstránia zo svojej ponuky mince na ochranu súkromia. CASP, ktoré sú už licencované podľa národných rámcov, budú mať prospech zo zrýchleného a zjednodušeného postupu autorizácie MiCA. Budú mať tiež až 18 mesiacov od začatia aplikácie (to znamená do 2. štvrťroka 2026, 18 mesiacov po 4. štvrťroku 2024) na získanie konečnej licencie MiCA. Napríklad regulovaní správcovia kryptomien v Nemecku budú s najväčšou pravdepodobnosťou profitovať z týchto zjednodušených postupov a prechodných opatrení. Avšak iba CASP s licenciou MiCA budú mať obrovskú výhodu v tom, že budú môcť ponúkať svoje služby v celej EÚ (najväčšom jednotnom trhu na svete) prostredníctvom takzvaného „pasovania“ licencií v rámci celého bloku. To je dôvod, prečo očakávam, že väčšina krypto firiem požiada o autorizáciu MiCA čo najskôr.
Posledná poznámka k dohľadu: CASP sú zvyčajne pod dohľadom vnútroštátnych orgánov finančného dohľadu v ich domovskej jurisdikcii. V prípade najväčších CASP s viac ako 15 miliónmi aktívnych používateľov však bude musieť vnútroštátny orgán dohľadu informovať orgán dohľadu EÚ nad cennými papiermi ESMA, ktorý bude mať od tohto momentu slovo pri kľúčových rozhodnutiach a vývoji. Na základe údajov ECB o vlastníctve kryptoaktív v EÚ možno predpokladať, že najväčšie svetové burzy nie sú príliš ďaleko od tejto hranice.
DeFi
MiCA sa vzťahuje na podniky – fyzické a právnické osoby a „niektoré iné podniky“. Iné „podniky“ by mohli zahŕňať subjekty, ktoré nie sú právne usadené, ale EÚ objasnila, že cieľom tohto nedávneho doplnku nie sú decentralizované DAO a protokoly. MiCA odôvodnenie 22 objasňuje, že „ak sa služby kryptoaktív (..) poskytujú plne decentralizovaným spôsobom bez akéhokoľvek sprostredkovateľa, nemali by patriť do rozsahu pôsobnosti tohto nariadenia“. Toto základné vyhlásenie je podporené viacerými verejnými vyhláseniami kľúčových predstaviteľov EÚ z Komisie a Parlamentu. Diabol sa však ako vždy skrýva v detailoch. V tom istom odôvodnení sa uvádza, že MiCA sa uplatňuje aj vtedy, „keď sa časť takýchto činností alebo služieb vykonáva decentralizovaným spôsobom“.
Koľko decentralizácie (technickej, vládnej, právnej atď.) je potrebné na to, aby sme zostali mimo jej pôsobnosti?
Zostáva ťažké povedať, ale latka bude vysoká, aby sa uzavreli všetky možné regulačné medzery. Očakávam, že v tejto otázke dôjde k nejakým prípadom presadzovania a súdnych sporov. EÚ má vo všeobecnosti menší záujem ako USA presadzovať svoje právo na cezhraničnom základe, ale najmä projekty EÚ DeFi, ktoré majú právnickú osobu, ktorá má z protokolu finančný prospech, alebo ktoré vykazujú falošnú decentralizáciu riadenia alebo majú centrálne technické zadné vrátka do protokol bude mať problém dokázať, prečo by nemali spadať pod MiCA.
Projekty DeFi majú dve možnosti, ak chcú zostať mimo záber:
- dokážte úplnú decentralizáciu (vysoká latka),
- fungovať na princípe spätného vyžiadania (nezamerané na zákazníkov z EÚ).
Celkovo však treba EÚ pochváliť za formálne vylúčenie skutočnej DeFi z rozsahu pôsobnosti nariadenia, ktoré sa zameriava na centralizované finančné spoločnosti. Ak sa časti MiCA stanú globálnym regulačným štandardom, dúfame, že to bude jeden z nich.
Pravidlá zneužívania trhu
Okrem pravidiel pre emitentov kryptoaktív a poskytovateľov služieb MiCA zavádza aj pravidlá proti manipulácii s trhom a dôvernému obchodovaniu. Používanie dôverných informácií na ťaženie z obchodných aktivít bude nezákonné, rovnako ako aktivity, ktoré dávajú falošné alebo zavádzajúce signály o ponuke, dopyte alebo cene krypto aktíva.
Ako jeden príklad možno uviesť vyjadrenie názoru na kryptoaktíva v médiách (sociálnych alebo iných), bez zverejnenia pozície vlastníka a konfliktu záujmov verejnosti, pričom následne profitujete z vplyvu týchto vyjadrených názorov na cenu kryptomeny. - aktívum, bude považované za manipuláciu s trhom. Krypto influenceri pozor!
Vplyv MiCA na kryptopriemysel v EÚ a mimo nej
Vplyv MiCA na kryptopriemysel EÚ – harmonizácia, konkurencieschopnosť, inštitucionalizácia a zisky trhového podielu pre regulované podniky. Pre kryptopriemysel EÚ predstavuje MiCA skutočnú zmenu hry. Až doteraz museli kryptospoločnosti v EÚ klopať na dvere každého jedného národného regulátora, ak chceli obsluhovať celý trh EÚ. Niektoré krajiny ako Nemecko, Rakúsko alebo Francúzsko už zaviedli režimy licencovania kryptomien, iné ako Írsko vytvorili jednoduché registračné povinnosti proti praniu špinavých peňazí a ďalšie zase nemali zavedené žiadne regulačné rámce pre kryptopodniky. Zorientovať sa v zložitej národnej regulačnej mozaike 27 rôznych súborov pravidiel sa stalo veľmi nákladným a zaťažujúcim úsilím. Nepochybne to obmedzilo rast startupov v EÚ a obmedzilo ich konkurencieschopnosť voči ich americkým alebo ázijským náprotivkom. Podľa MiCA budú rovnaké záväzné požiadavky EÚ platiť pre všetkých 27 členských krajín. Keď spoločnosť získa licenciu MiCA v jednej krajine, bude ju môcť „pasovať“ a ponúkať licencovanú službu na celom jednotnom trhu EÚ. Po zavedení MiCA sa offshore neregulované spoločnosti už nebudú môcť proaktívne zameriavať na spotrebiteľov v EÚ. V neposlednom rade v dôsledku nedávneho zrútenia FTX možno očakávať, že pravidlá žiadania o rezervy, tj pravidlá, podľa ktorých môžu zahraničné podniky prijímať zákazníkov z EÚ, ktorí konajú z vlastnej iniciatívy, budú prísnejšie ako v prípade iných poskytovateľov finančných služieb na tradičných trhoch. To povedie k tomu, že kryptopodniky regulované MiCA získajú významný podiel na trhu EÚ od svojich offshore, neregulovaných konkurentov. Navyše MiCA so všetkou pravdepodobnosťou povedie k väčšiemu inštitucionálnemu prijatiu a aktivite na krypto trhu EÚ. Podľa agentúry Bloomberg sú len 4 % inštitucionálnych fondov v Európe vystavené kryptoaktívam. Regulačná neistota je jedným z, ak nie hlavným problémom, ktorý bráni inštitúciám vstúpiť do tohto priestoru. Očakávam, že veľké európske banky zavedú v najbližších 48 mesiacoch služby krypto-aktív, či už to bude úschova, výmena alebo aj vydávanie tokenov elektronických peňazí alebo tokenov s aktívami, hovorovo označovaných ako stablecoiny.
V súhrne očakávam, že MiCA zvýši harmonizáciu, konkurencieschopnosť a trhový podiel regulovaných podnikov a inštitucionálny podiel činností a poskytovaných služieb. Vytvorenie regulačnej jasnosti uprostred globálnych neistôt by mohlo veľmi dobre prilákať kapitál, talenty a spoločnosti, najmä tie, ktoré chcú vydávať tokeny, zo zvyšku sveta. V najlepšom prípade by sa krypto ako odvetvie mohlo stať obrovskou príležitosťou na ekonomické a technologické oživenie EÚ. Avšak veľká časť praktického úspechu MiCA spočíva v implementačných štandardoch a postupoch presadzovania, ktoré majú vytvoriť dozorné orgány EÚ v nasledujúcich 12 – 18 mesiacoch.
Niektoré pasáže MiCA nesú riziko, že budú zaťažovať účastníkov odvetvia a ich plné účinky sa prejavia až vtedy, keď technické implementačné normy poskytnú praktické prevádzkové pokyny. Najhorším scenárom je scenár, keď len menšine krypto startupov v EÚ sa podarí znášať podstatné právne náklady a náklady na dodržiavanie predpisov počas prebiehajúceho medvedieho trhu, emitenti stablecoinov robia veľkú obchádzku po celej EÚ a burzy čelia príliš náročným požiadavkám na zverejňovanie informácií a záväzkom, ktoré neplatia. Neprospievajú spotrebiteľom a robia ich ponuky nekonkurencieschopnými v porovnaní s ich offshore náprotivkami. Spotrebitelia v EÚ by boli buď odrezaní od inovácií, alebo by naďalej využívali (a boli by vystavení) najväčším zdrojom likvidity a užitočnosti na mori.
Okrem toho by orgány dohľadu mohli zvážiť, že väčšina projektov NFT a DeFi v skutočnosti spadá do rozsahu pôsobnosti MiCA a je potrebné ich dodržiavať – dvere, ktoré sú stále otvorené pre výklad podľa súčasných odôvodnení MiCA. To by nevyhnutne viedlo k migrácii tímov a zdrojov z EÚ. MiCA by mohla predstavovať pozitívnu podporu pre kryptopodniky v EÚ a hospodárstvo EÚ celkovo, ale jej úspech vo veľkej miere závisí od budúceho vývoja praktických implementačných noriem.
Globálny vplyv MiCA – nastaví MiCA globálne štandardy?
Potenciál MiCA stať sa pre kryptomeny tým, čím je dnes GDPR pre súkromie, takmer celosvetovo prijatým regulačným štandardom, určite existuje, ale zďaleka nie je vopred rozhodnutý. MiCA nepochybne zohrá obrovskú úlohu v tom, ako budú iné jurisdikcie, najmä tie, ktoré nemajú veľké skúsenosti s finančnou reguláciou a dohľadom, premýšľať o svojom vlastnom rámci krypto-aktív. Stačí sa bližšie pozrieť na nedávne odporúčania FSB (Financial Stability Board) pre poskytovateľov krypto služieb a takzvané „globálne dojednania o stablecoinoch“, aby ste si uvedomili, koľko konceptov MiCA si našlo cestu do globálnych orgánov stanovujúcich normy. Trh EÚ je jediným najväčším vnútorným trhom na svete so 450 miliónmi relatívne bohatých spotrebiteľov. MiCA svojou veľkosťou trhu presvedčí mnoho spoločností na celom svete, aby prispôsobili prevádzkové štandardy MiCA, možno dokonca aj v medzinárodnom meradle, s cieľom zachovať globálne efektívne operácie a produkty. Globálny vplyv regulačných noriem EÚ bol pozorovaný v mnohých priemyselných odvetviach, od chemického priemyslu po poľnohospodárstvo alebo technológie, a profesor Anu Bradford z Columbia Law School ho vytvoril ako „ Bruselský efekt “. Nie je náhoda, že súčasná americká komisárka CFTC Caroline Phamová varovala , že „keďže sa USA snažia zabezpečiť jasnosť regulácie domácemu kryptopriemyslu, globálne regulačné rámce ako MiCA by mohli vyplniť medzeru“. Čím dlhšie bude v USA regulačné vákuum pre krypto-aktíva pretrvávať, tým väčší očakávam globálny dopad štandardov MiCA. Na konci dňa však bude záležať iba na praktickom úspechu MiCA a veľa práce na praktickej implementácii je stále pred nami. Ak sa MiCA ukáže ako použiteľný pre priemysel, spotrebiteľov aj regulačné orgány, bude to mať globálny dopad. Ak nie, mnohé jurisdikcie sa rozhodnú zvoliť úplne inú politickú cestu. To ukáže len čas a trh.
Keďže účastníci odvetvia môžu mať veľký vplyv na úspech MiCA tým, že budú reagovať na nadchádzajúce konzultácie o implementačných štandardoch, povzbudzujem všetky kryptoprojekty a spoločnosti, aby sa úzko spojili s orgánmi dohľadu EÚ – predovšetkým s Európskym orgánom pre bankovníctvo a Európskym orgánom pre cenné papiere a trhy. - v nasledujúcich 12-18 mesiacoch. Po úplnom kolapse FTX sa zdá, že aj tí najzarytejší krypto maximalisti uznali, že je potrebná nejaká forma rozumnej regulácie, aby sa priestor posunul dopredu a zabránilo sa najhorším excesom podvodníkov a podvodníkov. MiCA je zatiaľ bezpochyby najkomplexnejším regulačným rámcom pre krypto-aktíva, aký sme v globálnom meradle videli. Je to príležitosť, ktorú by mal priemysel využiť a stavať na nej, v neposlednom rade preto, že keby sa o tomto nariadení diskutovalo a rokovalo dnes a nie pred rokom, verte mi, boli by sme v úplne inej situácii.
Zdroj: https://paddihansen.substack.com/p/the-eus-mica-framework